Saturday 13 June 2015

TRAPPİST TADIM GECESİ

Trappist’ler sadece Cistercian tarikatına bağlı manastırlarda üretilen biralar. Bir tür değil. Benim bu kültüre olan tutkumda Dünyanın en iyi biralarının sessizlik yemini etmiş keşişler tarafından yapılıyor olduğunu öğrenmemin etkisi büyüktü. 9 Haziran akşamı bu kültüre sevdalı 5 kişi (Veysel Bey, BiraSevdası, KeyifAdamı, Selçuk Bey) toplandık muhteşem bir trappist tadım gecesine imza attık.

Öncelikle bu şişeleri yurt dışı seyahatlerinde tek tek arayarak toplayan Veysel Bey’e özel teşekkürlerimizi sunmamız gerekli. Hem emeği hem de bu muhteşem listeyi bizlerle paylaşımı için. Ben de geceye 2012 yılı Chimay ile katkı vermeye çalıştım. Dikey tadım olanağı için de oldukça iyi oldu.

İşte Liste;
  • Achel
  • Chimay Blue 2012
  • Chimay Blue 2014
  • Engelszell- Gregorious
  • La Trappe Quadrupel
  • Mont des Cats
  • Orval
  • Rochefort 10
  • Westmalle
  • Wesvleteren 12
  • Zundert
Bu listede sadece 2 trappist manastırı eksik, İtalyan Tre Fontane ve Amerikan Spencer. Manastırların birden fazla türde bira yapmalarından dolayı 30’u aşkın farklı trappist birası içmek mümkün.

Trappist biraları ile ilgili ilk yazılarımı henüz daha hiçbir şey bilmiyorken ve bu bloğu açmadan yazmıştım, bilgi ve damağın 3 yılda ne kadar geliştiğini görmek adına;


Bu önemli liste içilirken tabi ki notlar tutuldu, puanlama gerçekleştirildi periscope yayını ile bilgiler paylaşılarak tepkiler ölçüldü.

Tadım sırasında puanlamayı şu kriterlere göre yaptık; Koku, Görüntü/köpük, Damak ve Bitiriş.

Bu puanlama ile ilgili şu notları düşmek gerekli;
·         Biralar çok yoğun ve yüksek alkollüydü, sonlara doğru damak ve burun çok yoruldu, puanlar biraz düştü.
·         Bulunması bile olay olan dünyanın en iyi biraları 9’un üstünde not almamış. Bu da burnu havada bira sevdalıları (beer-snob) olma yolunda önemli mesafe kat ettiğimizi gösteriyor.
·         Aynı biranın farklı yılları arasında önemli tad ve koku farklarını görmek gecenin önemli kazanımlarındandı.
·         5 kişinin ortalaması bir puan durumu oluştuğu için kişisel zekleri yansıtmayan bir tablo.
·         Westvleteren 12 de puanı dürüşen düşük köpük performansı oldu.
·         En son La Trappe Quadruppel içildi. Puanı biraz da bundan düşmüş olabilir, haksızlık olmasın.
·         Her şeye rağmen gece sonunda adil bir sıralama yakalandığını düşünüyoruz.

Bira
Ülke
Puan
(Ağırlıklı Ortalama)
Rochefort 10
Belçika
8,83
Wesvleteren 12
Belçika
8,83
Orval
Belçika
8,67
Chimay Blue 2012
Belçika
8,42
Westmalle Tripel
Belçika
8,38
Achel
Belçika
8,25
Engelszell – Gregorious
Avusturya
8,25
Chimay Blue 2014
Belçika
8,08
Mont des Cats
Fransa
8,00
La Trappe Quadrupel
Hollanda
7,67
Zundert
Hollanda
6,81

Benim bu listedeki favorilerim W12, Rochefort 10 ve Orval. Favori olarak birkaçını öne çıkarmış olsam da hepsinin çok özel ve mutlaka tadılması gerekli olan biralar olduğunu belirtmeliyim.  

Mont des Cats trappist birasını ilk defa içtim. Bu manastır üretimini Chimay tesislerinde gerçekleştiriyor. 1826 yılında kurulan, 1905 yılında ilk birasını üreten ancak 1918 yılındaki bir bombalama ile harabeye dönen bu manastırın birasını 2011 yılında tekrar üretilmeye başlanmış. Üzerinde "Authentic Trappist Product" logosu olmasa da ‘The International Trappist Association’ listesinde yer alıyor.

 

Gecenin bir önemli tadımı da Chimay 2012 ile 2014 yılı üretimlerinin karşılaştırması oldu. 2014 nispeten yıllanmamış olduğu için alkol, yakıcılık yüksek, gövdeli ancak kalıcılık ve bitirişte biraz zayıf kalan bir biraydı, 2012’de ise alkol baskınlığı yok olarak koku ve aromaların öne çıkmasına yol açmış. Kokusu bir parfüm edası ise kompleks (tofie, üzüm şırası, kuru kırmızı meyveler, kuru erik). Damakta ise gövdeli ve kalın bir tabaka ile damağı sıvıyor.


Bir efsane.. Westvleteren 12..

Westvleteren 12, Rochefort ve Orval bir çok en iyiler listesinde dünyanın en iyi biraları olarak gösteriliyorlar. Özellikle westvleteren ticari olarak satışı yapılmamasından, sadece manastır tarafından belirli kurallar dahilinde satılan bir bira olduğu için bir efsane. Çok zor bulunan bu birayı içerken beklentiniz çok yüksek oluyor ve en önemlisi de buna rağmen oluşan mutluluk ve tatmin inanılmaz. Detalı yazı için;
http://beerader.com/2014/03/31/seyahatname-4-westvleteren/

Orval, 'The Beer Hunter' Micheal Jackson'un da dediği gibi 'Bu manastır yalnızca 1 tür bira yapıyor, ama ne bira!' Üstada göre dünyanın en iyi birası olduğu söyletileri mevcut. :)

Özel bir Orval ve Rochefort 10 tadımının notları için; http://beerader.com/2014/11/18/ertelenmis-zevkler-yazimizin-tamami/




Son dönemlerde efsane tadımlara imza attık, Bira Tadım Geceleri – 7, Bira Yazarları Toplantısı ile Almanya, Belçika ve Türkiye’den dostlar ile 26 biralık mükemmel bir tadım akşamı; birkaç resmini paylaşlım; 


ve sonunda Trappist gecesi... Bira bir kültürdür.. Umarız Trappist biralarını araştırmanız için yeterince merak uyandırıcı olmuştur.

Doruklardayız ancak eylemlerimiz sürecek!! 

Bira Atölyesi.

9 comments:

  1. Çok keyifli bir gecenin çok keyifle okunan bit yazısı olmuş..yerinizde olmak isterdim gerçekten de bulunmazları tatmışsınız..afiyet olsun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mert Bey,
      Yorum için teşekkürler, bu keyifli ve özel geceyi çok detaya girmeden paylaşmaya çalıştım. Okuyucuların geri bildirimleri mutlu ediyor.. 👍🍻🍻

      Delete
  2. tadım gecesi etkinliğinin turneye çıkma ihtimali ve çıkarsa bizim köye (ankara) uğrama ihtimali nedir :))) selamlar.....

    ReplyDelete
  3. Hakan Bey,
    Ankara'dan talep çok, KeyifAdamı bizim adımıza Ankara'da bir tadım da yaptı. Tabi bu tadımlarda bu yazıdaki biralar değil Türkiye'de bulunan Butik biralar detaylı anlatımlarla içiliyor. Biraatolyesi@gmail.com adresine mail atabilirseniz sizi de dağıtım listesine ekleyelim.. Ankara'da tadımlar olacaktır ileriki zamanlarda.. Ilginiz için teşekkürler.

    ReplyDelete
  4. merhabalar...
    bir birasever olarak yazılarınızı ilgi ile takip ediyorum...
    geçen ay kısa bir brüksel-gent ziyareti gerçekleştirmiştim. pek fazla zamanım olmadığı için birkaç adet Wesvleteren 12 ,Westmalle Tripel ve Rochefort 10 bulabildim. hikayesi ve tadı ile trappist biralar gerçekten çok ilgi çekici
    önümüzdeki ay da prag-viyana-budapeşte turuna katılacağım. özellikle pragda butik biracıları listeledim, sizin yazınızdan da esinlendim. beer geek'i de ziyaret edeceğim umarım trappistlerden bulabilirim. yazılarınız için çok teşekkürler...
    orhan dal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orhan Bey Merhaba,
      Öncelikle takibiniz ve yorum yaparak geri dönüşünüz için teşekkürler. Blog yazmanın en güzel yanı bu gibi geri bildirimler alabilmek aslında. Belki onlarca kişi tur yazıları üzerinden geziler düzenledi, yeni biralarla tanıştı, evde bira yapımına başladı. Bu beni çok mutlu ediyor ve yazma şevkimi arttırıyor.

      Brüksel ile ilgili çok yazı yazdım ama değinmediğim efsane bir yer var; Delices Caprices. bir dahaki gidişinizde buraya uğrayıp 2-3 bira içmenizi öneririm.

      Prag ve Viyana için tur yazıları yazmıştım, göz atmışsınız zaten, teşekkürler. BeerGeek'e mutlaka gidin. Sadece Trappist'lere değil, özellikle avrupanın birçok yerinde zor bulunan amerikan Butiklerine, stout seviyorsanız viski fıçılarında dinlendirilmiş özel versiyonlara göz atmanızı öneririm. Danimarka, Norveç, Hollanda ve İskoçya gibi ülkelerin biralarını da burada bulmak mümkün. Dükkan sahipleri çok ilgili insanlar, sevdiğiniz türlere göre sizi yönlendireceklerdir.

      Şimdiden iyi geziler..

      Delete
  5. Merhabalar .biradan anlayan biri olduqunuzdan sorma ihtiyaci duydum .basit bir tabacco shop ta kolaylikla bulabileceqimiz klasik biralar hanqileridir.markalari cevap olarak atarsaniz memnun olurum.not:parti için.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batu Bey Merhaba,
      Butik birabulunabilirliği dükkandan dükkana ve ayrıca dönemsel olarak çok değişken. Yurda girişleri sıkıntı oluyor çünkü.

      Yapabileceğiniz en iyi şey özellikle aradığınız bir bira varsa bulunan içki dükkanlarını araştırmak ya da her zaman alış-veriş yaptığınız bir yerde sizin zevkinize uygun biraları inceleyip satın almak.

      Delete
  6. Yeni bir paylasimi merakla bekliyorum.bira cok iyi tanitiyorsunuz...

    ReplyDelete